Postanalytická fáze a interpretace
laboratorního testu (post-postanalytická fáze)
Šálek T.1,2,
Franeková J.3,4, Jabor A.3,4, Friedecký B.5
1 Katedra biomedicínských oborů,
Lékařská fakulta, Ostravská Univerzita v Ostravě, Ostrava
2 Oddělení klinické biochemie,
Krajská nemocnice T. Bati, a. s., Zlín
3 Pracoviště laboratorních metod,
IKEM, Praha
4 3.
lékařská fakulta Univerzity Karlovy, Univerzita Karlova v Praze, Praha
5 Ústav
klinické biochemie a diagnostiky, Lékařská fakulta Univerzity Karlovy
v Hradci Králové, Univerzita Karlova v Praze; Fakultní nemocnice
Hradec Králové; obojí Hradec Králové
Souhrn
Proces
laboratorního vyšetření se skládá z 5 fází: pre-preanalytická (ordinace testu),
preanalytická, analytická, postanalytická a post-postanalytická (klinická práce
s výsledky testování). Klíčovými nástroji postanalytické a
post-postanalytické fáze jsou referenční meze, cut-off hodnoty a akční meze,
výpočty užitečných odvozených ukazatelů a grafické zhodnocení, autovalidace, interpretační
komentář, reflexní a reflektivní testování, klinické vyšetření pacienta se
záznamem o konziliu, hlášení kritických hodnot laboratorních testů a efektivní
přenos výsledků laboratorních testů laboratorními informačními systémy.
Evropská Federace Klinické Chemie a Laboratorní Medicíny navrhla indikátory
kvality postanalytické fáze. Post-postanalytická fáze má v současné době
předpoklady stát se významnou náplní klinické biochemie i jiných oborů
laboratorní medicíny.
Klíčová slova:
harmonizace, bezpečnost pacienta, post-analytická fáze, post-post-analytická
fáze; ukazatele kvality, interpretační komentář
I. Úvod
V
posledních letech roste počet, komplexnost a cena laboratorních testů. Proto se
věnuje čím dál větší pozornost všem fázím laboratorního testování. Celkový proces
laboratorního vyšetření se skládá z 5 fází:
1. Pre-preanalytická (ordinace, indikace testů)
2. Preanalytická (odběr a transport biologického materiálu,
zpracování vzorku před vlastní analýzou)
3. Analytická
4. Postanalytická (vnitrolaboratorní procesy kontroly, generování
výsledkových listů, přenos výsledků)
5. Post-postanalytická (klinická práce s výsledky testování)
Evropská
Federace Klinické Chemie a Laboratorní Medicíny (EFLM, European Federation of Clinical Chemistry and Laboratory Medicine) se snaží
pomocí svých pracovních skupin o harmonizaci těchto fází. Chyby
v laboratorní medicíně můžou být také rozděleny podle fáze, ve které
vznikly [1]. Všechny fáze laboratorního testu jsou neoddělitelně propojeny.
Chyba v kterékoliv předchozí fázi nemůže být napravena ve fázi další.
Výskyt těchto chyb lze posoudit pomocí indikátorů kvality. Jedná se tedy o propojený řetězec se stejnou
důležitostí všech fází. Vše musí probíhat v bezpečném prostředí pro
pacienta [2].
Postanalytická
fáze v nejširším slova smyslu začíná potvrzením analytické správnosti
výsledků a končí rozhodnutím o další diagnostice nebo terapii pacienta. Cílem
postanalytické fáze musí být maximální využití informace získané
z provedených laboratorních testů. Kvalitní postanalytická fáze vyžaduje
také kvalitní preanalytickou fázi, tj. zodpovědně předané informace na žádance,
kde kromě výčtu jednotlivých testů by měl být prostor pro sdělení klinické otázky nebo konstatování klinického problému, údaj
o tom, který hlavní problém se u
pacienta řeší. Čím méně je známý klinický problém u pacienta, tím více
se stává důležitou správně formulovaná klinická otázka.
Klinické rozhodování
je čím dál více postaveno na laboratorních testech a mnohdy je laboratorní test
jediný nástroj rozhodování [3]. Jedná se o fázi s poměrně vysokým výskytem
chyb. Počet chyb v postanalytické fázi se udává 13 – 20 % a
v post-postanalytické 25 – 46 %, ze všech chyb v rámci celého
laboratorního testu [4]. Určení přesné hranice mezi postanalytickou a
post-postanalytickou fází možné není.
II.
Nástroje postanalytické a post-postanalytické fáze (Desatero)
1. Referenční meze a rozhodovací limity
Jsou
základními výchozími nástroji k interpretaci výsledků laboratorních
vyšetření bez ohledu na to, zda probíhá v laboratoři nebo na klinickém
pracovišti. Mezi referenčními intervaly a rozhodovacími limity existuje zásadní
rozdíl.
Referenční
intervaly jsou získávány statistickým zpracováním výsledků referenční populace
(souboru jedinců o definovaném stavu zdraví) a při jejich ustanovení se
zohledňují v různém stupni vlivy pohlaví, věku a případně i dalších
demografických faktorů [5].
Rozhodovací
limity (cut off hodnoty) jsou určeny jako konsensuální hodnoty, určené experty,
stanovujícími je tak, aby co nejefektivněji diskriminovaly mezi zdravím a
chorobou. Standardním nástrojem k určení hodnot rozhodovacích limitů jsou
postupy ROC analýzy.
Historicky
dlouhodobě byla interpretace výsledků laboratorních vyšetření založena na
jejich srovnání s referenčními intervaly. V současnosti se však stále více
preferuje interpretace založená na rozhodovacích limitech. Na aplikaci
rozhodovacích limitů jsou založeny postupy při diagnostice a klasifikaci stupně
chorob v některých obecně akceptovaných velkých mezinárodních doporučeních
(guidelines).
Pro klinickou praxi má naprosto zásadní význam sledování vývoje výsledku
laboratorního testu v čase. Ke změně stavu došlo s 95% pravděpodobností
jen tehdy, když se dva po sobě jdoucí výsledky liší o více než takzvanou
kritickou diferenci (CD). Ta se pro konkrétní test vypočítá z variačního
koeficientu biologické intraindividuální variability (CVi) a
mezilehlé preciznosti měření (CVa).
CD = 2,77
* (CVa2 + CVi2)0,5
2. Mezinárodní klinická doporučení jako nástroj
harmonizace postanalytické fáze
V současnosti
jsou dostupná k účelům interpretace laboratorních výsledků některá velmi
důkladně propracovaná doporučení k diagnostice, klasifikaci a sledování
některých často frekventovaných, závažných nemocí, umožňující vysoký stupeň
jejich harmonizace. Máme na mysli
doporučení k diagnostice a klasifikaci chronických ledvinových onemocnění,
infarktu myokardu, a diagnózu a péči u diabetu.
K diagnostice
a klasifikaci stupně onemocnění chronické ledvinové choroby jsou použity
hodnoty cut off kreatininu, cystatinu C, odhadované glomerulární filtrace
(eGFR) a hodnoty poměru albumin / kreatinin v moči (ACR). Z příslušného
mezinárodního doporučení KDIGO 2012 [6] bylo odvozeno příslušné české národní
doporučení [7]. Chronické onemocnění ledvin by mělo být klasifikováno podle
glomerulární filtrace (GFR), albuminurie a příčiny. Rozlišuje se 6 stádií podle
eGFR a 3 stadia podle albuminurie (Table 1).
Table
1
Classification of Chronic kidney
disease:
Classification
according to GFR |
ml/s/1,73m2 |
G1 |
≥ 1,5 |
G2 |
1,0 – 1,49 |
G3a |
0,75 – 0,99 |
G3b |
0,5 – 0,74 |
G4 |
0,25 – 0,49 |
G5 |
< 0,25 |
Classification according to albuminuria |
Albumin to creatinine ratio mg/mmol |
A1 |
< 3 |
A2 |
3 - 30 |
A3 |
> 30 |
Mezinárodní
doporučení pro diagnózu a management diabetu používá k diagnóze diabetu a
prediabetu a k managementu průběhu nemoci řady rozhodovacích limitů (Table 2).
Table 2
The use of decision limits in the
diagnostics of diabetes mellitus [8]. FPG = fasting plasma glucose, 1h or 2h PG
= one or two hours post glucose challenge, HbA1c = glycated hemoglobine, GDM =
gestational diabetes mellitus
Diabetes |
FPG |
≥ 7 mmol/l |
2h PG |
≥ 11.1 mmol/l |
|
HbA1c |
>48 mmol/mol |
|
Prediabetes |
FPG |
5.6 – 6,9 mmol/l |
HbA1c |
38 - 48 mmol/mol |
|
2 h PG |
7.8 -11 mmol/l |
|
GDM |
FPG |
≥ 5,1 mmol/l |
1 h PG |
≥ 10,0 mmol/l |
|
2 h PG |
≥ 8,5 mmol/l |
|
Diabetes follow up |
HbA1c |
≤ 53 mmol/mol |
Aktualizace
doporučení pro diabetes na rok 2016 byla nově publikována [8,9].
Mezinárodní doporučení k diagnóze infarktu myokardu
pracují v současnosti s jediným markerem, s kardiálními troponiny I a T
měřenými vysoce senzitivními metodami s požadavkem dosažení hodnoty
preciznosti měření vyjádřené jako variační koeficient CV ≤ 10,0 % na
koncentraci 99 percentilu zdravé populace [10]. Národní doporučení,
vycházející se shodných předpokladů bylo publikováno v roce 2015. Hodnoceni velikosti změny vysoce senzitivních
troponinů v prvních hodinách suspektního akutního koronárního syndromu pro
vyloučení (eventuálně potvrzení) akutního infarktu myokardu je označováno jako
princip „delta“. Interval opakovaného vyšetřeni je podle doporučeni Evropské
kardiologické společnosti z roku 2011 tři hodiny. Některé nejcitlivější
soupravy umožňují rozhodování již s použitím intervalu 1 hodina
[11].
Při
interpretaci výsledků a také při tvorbě kritických a akčních hodnot je třeba
mít neustále na paměti jejich úzkou závislost na úrovni analytické
kvality, jmenovitě na stupni její standardizace a harmonizace. Autoři uvedených
doporučení si začínají tyto souvislosti uvědomovat a klást na ně důraz.
3. Výpočty užitečných
odvozených parametrů a grafické hodnocení
Tyto parametry musejí být podloženy robustní teorií
a relevantními zdroji, s důrazem na přesnost a spolehlivost, ideálně
s odkazem na zdroj. Příkladem z oblasti acidobazické rovnováhy je
výpočet Base excess v extracelulární tekutině, který je ukazatelem metabolické
složky acidobazické rovnováhy. Při podezření na intoxikaci toxickými alkoholy,
například metanolem, může pomoct výpočet takzvaného osmolálního okna. Grafické
hodnocení se využívá například ve farmakokinetickém modelování.
4. Autovalidace
Autovalidace je proces, kdy počítač provádí prvotní
verifikaci výsledků testů. Jakákoli data, která spadají mimo nastavené
parametry, by měla být překontrolována laboratorním specialistou. Nastavení
parametrů pro výběr výsledků, které jsou automaticky uvolněny, provádí
erudovaný pracovník laboratoře (odpovídá současně za takto uvolněné výsledky).
5. Interpretační komentář (IK)
Může komentovat kteroukoliv fázi laboratorního testu, nicméně většina
IK má nejvíce vztah k post-postanalytické fázi. Typy IK:
a) IK vztahující se k adekvátnosti ordinace
testu - vyslovení podezření na nesprávné naordinování testu
Příkladem je práce, kde autoři při ordinaci
1,25 kalcitriolu upozornili, že tento test neinformuje o zásobách vitaminu D
v organismu. Výsledkem vhodně navrženého komentáře byl pokles ordinací
tohoto testu ve prospěch 25-hydroxy vitaminu D [12].
b) IK upozorňující na možný problém
v preanalytické fázi
Příkladem je náhlý vzestup plazmatického
kalia v rámci opakovaného vyšetření acidobazické rovnováhy v plné
krvi bez rozvoje acidózy či renálního selhávání, u kterého lze dát upozornění:
diferenciálně-diagnosticky zvažujte hemolýzu v odběrové nádobce.
c) IK vztahující se k analytické fázi
Příkladem je náhlý pokles enzymově
stanoveného kreatininu na jednotce intenzivní péče, který může být
způsoben lékovou interferencí dobutaminu [13].
d) Doporučení dalšího algoritmu testování
Příklady: u zvýšené koncentrace celkové bílkoviny v séru lze
doporučit elektroforézu proteinů, při vysoké katalytické aktivitě alkalické
fosfatázy u muže lze doporučit stanovení PSA, u patologie základních testů
poruch štítné žlázy je možné doplňovat upřesňující vyšetření, viz též dále
reflexní a reflektivní testování.
e) Doporučení terapie – návrh dávky léku v rámci terapeutického
monitorování léčiv (TDM).
V tomto případě se doporučuje mít vytvořenou elektronickou žádanku, ve
které je prostor pro udání vstupních parametrů pro aplikaci celého
farmakokinetického modelu: datum nasazení léku, interval podání, dávku léku,
čas posledního podání a způsob aplikace. Na základě změřené koncentrace léku a
farmakokinetických parametrů lze doporučit dávkování léku a interval dalšího
vyšetření [14].
f) Komplexní zhodnocení souboru testů
Příkladem je zhodnocení několika CD znaků v rámci vyšetření průtokové
cytometrie krve nebo kostní dřeně. Dalším příkladem může být interpretační
podpora v oblasti monoklonálních gamapatií a příbuzných onemocnění.
Mnohdy je
k zodpovědnému vytvoření interpretačního komentáře nezbytné získat další
informace. Vylepšující se laboratorní a nemocniční informační systémy toto
získávání informací ulehčují. Velmi přínosná je diskuse s ošetřujícím lékařem, iniciovaná jak z kliniky,
tak z laboratoře. Pokud není klinická otázka odpovězena, může si ošetřující
lékař vyžádat konzilium klinického
biochemika.
6. Reflexní testování
Jde o nástroj, kdy je automaticky při
určité hodnotě laboratorního testu doplněno další laboratorní vyšetření. Někdy
se také nazývá „testování
podle protokolu“, kdy je předdefinovaný testovací protokol automaticky
kompletován. Nevýhodou je, že se algoritmus spouští vždy s rizikem, že
kompletace protokolu nemusí být vhodná ve všech klinických situacích. Příkladem
je doplnění mikroskopického vyšetření moče při pozitivitě chemického vyšetření
na krev nebo leukocyty.
7. Reflektivní testování
Reflektivní
testování představuje praxi doplňování testů na podkladu individuálních
výsledků pacienta. Vychází z úvahy laboratorního lékaře a je založeno na
klinickém posouzení (reflexi) laboratorního lékaře při interpretaci výsledků.
Jde o situaci, kdy při vydávání výsledkové zprávy se rýsuje určitý patologický
stav, ale k jeho potvrzení je třeba doplnit stanovení dalšího testu [15].
V České republice to bohužel přímo možné není, nicméně proaktivním
přístupem lze zatelefonovat ošetřujícímu lékaři a ten vystaví žádanku na
dodatečná vyšetření. Předpokladem je tedy vždy efektivně nastavený způsob
komunikace mezi klinickým pracovníkem a lékařem laboratoře. Laboratoř si obecně
nastaví systém, u kterých testů, a v jakých situacích, lze uvažovat o
doordinovávání testů. Pacientovi se tím ušetří zbytečný odběr a diagnostický
proces se může podstatně urychlit.
8. Klinické vyšetření pacienta a konzilium u lůžka pacienta
To se
skládá z odběru anamnézy pacienta, fyzikálního vyšetření, zhodnocení
výsledků zobrazovacích metod a laboratorních testů. Výstupem je doporučení o
dalším postupu. Může vyústit v dispenzarizaci pacienta. Ve Spojených
Státech je diskutován přímý přístup pacientů k expertům laboratorní
medicíny se svými problémy [16]. V České republice k tomuto účelu
slouží metabolické ambulance klinické biochemie a další ambulance
klinicko-laboratorních oborů. Dobrým příkladem je účast klinických biochemiků
v projektu MED-PED (Make Early
Diagnosis, Prevent Early Death) při vyhledávání, diagnostice a léčbě
pacientů s familiární hypercholesterolémií. V nemocnicích se konzilia
všech odborností zadávají elektronicky. Může být nabízeno konzilium klinické
biochemie.
9. Hlášení výsledků v oblasti kritických (panických) hodnot.
Kritická hodnota je výsledek, který může
pacienta bezprostředně ohrožovat na životě. Laboratoř musí mít vytvořený seznam
vyšetření s kritickými hodnotami. Hlášení musí být dokumentováno včetně
volaného obsahu, komu byl výsledek hlášen a času volání. Dnes je systém hlášení
kritických hodnot součástí laboratorních informačních systémů s různou
mírou automatizace. Pro hlášení kritických výsledků má mít laboratoř také
stanovenou tzv. eskalační politiku, tj. systém předání informace na další
(obvykle vyšší) místa v hierarchii ošetřování tak, aby při neúspěchu
hlášení např. na úrovni sestry (nedostupnost) byla informace předávána na další
úroveň tak, aby se kritická informace nikdy neztratila.
10. Technické přenesení výsledků
V dnešní
době obrovských kvant výsledků nabývá také na významu. Je nutný bezchybný a
rychlý přenos výsledků do ordinace ošetřujícího lékaře. Vše vyžaduje úzkou
spolupráci s informatiky.
Souhrnně lze
konstatovat, že hlavní složkou post-postanalytické fáze je interpretace výsledku
s rozhodnutím o dalším postupu diagnostiky a léčby pacienta. Podílí se na
ní laboratorní pracovník (lékař nebo jiný odborný pracovník laboratoře) vždy ve
spolupráci s ošetřujícím lékařem.
III. Indikátory kvality postanalytické fáze
Normativní požadavky na postanalytickou fázi jsou uvedeny v normě ISO 15189:2012 [17]. (poznámka –
v ČR jde o ČSN EN ISO 15189:2013, mezinárodní je 2012)
Požadavky
k realizaci postanalytické fáze v klinických laboratořích jsou
v této normě soustředěny v odstavcích:
a) procesy po laboratorním vyšetření (5.7)
b) sdělování výsledků (5.8)
c) uvolňování výsledků (5.9)
Dále uvedené
návrhy indikátorů kvality postanalytické fáze představují kriteria kvality
těchto tří odstavců normy ISO 15189.
Pro rostoucí
význam postanalytické fáze se rozběhla diskuze o potřebě indikátorů kvality
také v této oblasti [18]. Později Mezinárodní federace Klinické Chemie a
Laboratorní Medicíny (IFCC) vytvořila pracovní skupinu Laboratory Errors and
Patient Safety (WG LEPS). Tato skupina vytvořila předběžný návrh indikátorů
kvality v laboratorní medicíně. Rozdělení indikátorů je podle fází
laboratorního testu na preanalytické, analytické a postanalytické.
Indikátory kvality postanalytické fáze zahrnují: (Table 3).
Table 3
Quality indicators in postanalytical phase.
a) |
Inappropriate
turnaround times |
b) |
Interpretative
comments Percentage of “Number of reports with interpretative comments,
provided in medical report, impacting positively on patient’s outcome/Total
number of reports with interpretative comments” |
c) |
Notification
of critical values. (Different values for inpatients and
outpatients) Percentage
of “Number of critical values of inpatients notified after a consensually
agreed time” (from result validation to result communication to the clinician) ” |
d) |
Data transcription errors |
e) |
Incorrect laboratory reports. Percentage of “Number of
incorrect reports issued by the laboratory/Total number of reports issued by
the laboratory” |
Ze stejného
úhlu pohledu jsou rozděleny chyby
v postanalytické fázi [19].
Konzultační a poradenské služby laboratoře jsou řešeny na třech místech normy
ISO15 189. Pacient musí být jejím středobodem v pravém slova smyslu.
Častým souslovím normy je zamýšlené použití (intended use). Všechny fáze
laboratorního testu by měly vyhovovat zamýšlenému použití = prospěchu pacienta.
Krev je majetkem pacienta. On má právo také znát své výsledky. Neustále se
celosvětově diskutuje přímý přenos výsledků pacientovi. Přibývá situací, kdy si
pacient telefonuje do laboratoře ohledně interpretace svých testů. Vzniká tedy
komunikační trojúhelník mezi pacientem, ošetřujícím lékařem a laboratoří [20].
Otázkou zůstává bezpečnost komunikace včetně možnosti identifikace volající
osoby.
IV. Iniciativa „Choosing wisely“
V roce
2012 vyhlásila ve Spojených státech nadace ABIM (ABIM Foundation, http://www.abimfoundation.org/) kampaň
s názvem „Choosing wisely“ s cílem „podpořit diskusi lékařů a pacientů
o moudrém výběru léčby“ (http://www.choosingwisely.org/). Tato
inciativa (v Evropě se také používá termín „slow medicine“) vychází
z možnosti ohrožení bezpečnosti pacienta nebo z možnosti vytvoření
rizikové situace nadměrnou a zbytečnou diagnostikou nebo nepotřebnou terapií.
Postupně se zapojila celá řada odborných společností, v roce 2015 kampaň
podporovalo 12 států (USA, Kanada, Austrálie, Itálie a další). Každá
participující odborná společnost vytipovala 5 zbytečných testů/postupů. Příklad
10 zbytečných postupů, které udává Americká společnost klinických patologů pro
oblast laboratorní diagnostiky, je uvedena v Appendixu tohoto článku.
Zajímavý report o výzkumu postojů amerických lékařů k problematice „choosing
wisely“ lze nalézt na stránce
http://www.choosingwisely.org/wp-content/uploads/2015/04/Final-Choosing-Wisely-Survey-Report.pdf.
„Choosing
wisely“ tedy objímá jak počátek smyčky brain-to-brain (pre-preanalytická fáze)
z hlediska správné indikace, ale i její konec (post-postanalytická fáze),
kde se realizuje (konvertuje) správná indikace do pacientova prospěchu správnou
interpretací a přiměřenou lékařskou akcí.
Literatura
[1] Lippi G, Banfi G, Church S et al. Preanalytical quality
improvement: in pursuit of harmony, on behalf of European Federation for
Clinical Chemistry and Laboratory Medicine (EFLM) Working group for
Preanalytical Phase (WG-PRE). Clin
Chem Lab Med 2014,53:357–370.
[2] Friedecký B. Kvalita v
klinické laboratoři a bezpečnost pacientů. Klin Biochem Metab. 2010,18(39):136–143.
[3] Lippi G, Plebani M. Laboratory medicine does matter in science
(and medicine)… yet many seem to ignore it. Clin Chem Lab Med 2015,53:1655–1656.
[4] Hawkins R. Managing the pre- and post-analytical phases of the
total testing process. Ann Lab Med
2012,32:5–16.
[5] Cerriotti F, Hinzmann R, Panteghini M. Reference intervals – the
way forward. Ann Clin Biochem 2009,46:8–17.
[6] International society of nephrology. KDIGO 2012 clinical practice
guideline for the evaluation and management of chronic kidney disease. Kidney
Int Suppl 2013,3:1–150.
[7] Česká nefrologická společnost ČLS JEP a Česká společnost klinické
biochemie ČLS JEP. Doporučení k diagnostice chronického onemocnění ledvin.
Klin Biochem Metab 2014,22(43):138–152.
[8] American diabetes association. Standards of medical care in
diabetes. Diabetes Care 2016,39(Suppl 1):S1–S112.
[9] Česká diabetologická společnost ČLS JEP a
Česká společnost klinické biochemie ČLS JEP. Doporučení odborných společností - aktualizace:
Diabetes mellitus - laboratorní
diagnostika a sledování stavu pacientů. Klin Biochem Metab
2016,24(45):
[10]
Thygessen K, Alpert JS, Jaffe AS et al.
Third universal definition of myocardial infarction. Eur Heart J
2012,33:2551–2567.
[11] Friedecký B, Jabor A, Kratochvíla J et al.
Doporučení ČSKB: používání kardiálních troponinů při podezření na akutní
koronární syndrom. Klin Biochem Metab 2015,23(44):71–77.
[12] Salinas M, López-Garrigós M, Flores E,
Leiva-Salinas M, Ahumada M, Leiva-Salinas C. Education and communication is the
key for the successful management of vitamin D test requesting. Biochem Med (Zagreb) 2015,25:237–241.
[13] Senčík P(jr), Franeková J, Komínková M et al.
Interference dobutaminu při stanovení analytů s využitím Trinderovy reakce. Klin Biochem Metab 2012,20(41):17–30.
[14] Hiemke C, Baumann P, Bergmann N et al. AGNP
consensus guidelines for therapeutic drug monitoring in psychiatry: update
2011. Pharmacopsychiatry
2011,44:195–235.
[15] Verboeket-van de Venne WPHG, Aakre KM, Watine
J, Oosterhuis WP. Reflective testing: adding value to laboratory testing. Clin Chem Lab Med 2012,50:1249–1252.
[16] Laposata M. Putting the patient first – using
the expertise of laboratory professionals to produce rapid and accurate
diagnoses. Lab Med 2014,45:4–5.
[17] International standardisation organisation. ISO
15189:2012 Medical laboratories – requirements for quality and kompetence.
Geneva: International standardisation organisation, 2012. (Úřad pro technickou
normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví. ČSN EN ISO 15189:2013
Zdravotnické laboratoře – požadavky na kvalitu a způsobilost. Praha: Úřad pro
technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2013.)
[18] Plebani M. Laboratory errors: how to improve
pre- and post-analytical phases? Biochem
Med (Zagreb) 2007,17:5–9.
[19] Plebani M, Astion ML, Barth JH et al.
Harmonization of quality indicators in laboratory medicine: a preliminary
consensus. Clin Chem Lab Med
2014,52:951–958.
[20] Watson ID, Siodmiak J, Oosterhuis WP et al.
European views on patients directly obtaining their laboratory test results. Clin Chem Lab Med 2015,53:1961–1966.
Do redakce došlo 13.1.2016
Adresa pro korespondenci:
MUDr. Tomáš Šálek, Ph.D.
Krajská nemocnice T. Bati, a. s.
Havlíčkovo nábřeží 600
762 75 Zlín
e-mail: t.salek@bnzlin.cz
Appendix
American Society for Clinical Pathology
Ten Things Physicians and Patients Should Question
Released February 21, 2013 (1-5) and February 3, 2015
(6-10)
1. Don’t perform population based screening for
25-OH-Vitamin D deficiency.
2. Don’t perform low-risk HPV testing.
3. Avoid routine preoperative testing for low risk
surgeries without a clinical indication.
4. Only order Methylated Septin 9 (SEPT9) to screen
for colon cancer on patients for whom conventional diagnostics are not
possible.
5. Don’t use bleeding time test to guide patient care.
6. Don’t order an erythrocyte sedimentation rate (ESR)
to look for inflammation in patients with undiagnosed conditions. Order a
C-reactive protein (CRP) to detect acute phase inflammation.
7. Don’t test vitamin K levels unless the patient has
an abnormal international normalized ratio (INR) and does not respond to
vitamin K therapy.
8. Don’t prescribe testosterone therapy unless there
is laboratory evidence of testosterone deficiency.
9. Don’t test for myoglobin or CK-MB in the diagnosis
of acute myocardial infarction (AMI). Instead, use troponin I or T.
10. Don’t order multiple tests in the initial
evaluation of a patient with suspected thyroid disease. Order
thyroid-stimulating hormone (TSH), and if abnormal, follow up with additional
evaluation or treatment depending on the findings.
Převzato
z: http://s3.amazonaws.com/ascpcdn/static/ASCPResources/Advocacy/Feb2015/Choosing+Wisely+Recommendations+2015.pdf (cit 31.
12. 2015).