------------------------------------------------------------
ASPI - Server aspi.mzcr.cz:6665
- stav k 5.8.2003 do částky 84/2003 Sb. a 42/2003 Sb.m.s. -
Obsah a text 106/1999 Sb. -
poslední stav textu
------------------------------------------------------------
106/1999 Sb.
ZÁKON
ze dne 11. května 1999
o svobodném přístupu k informacím
Změna: 101/2000 Sb.
Změna: 159/2000 Sb.
Změna: 39/2001 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
§ 1
Účel zákona
Zákon upravuje podmínky
práva svobodného přístupu
k informacím a stanoví
základní podmínky, za nichž jsou
informace
poskytovány.
§ 2
Povinnost poskytovat informace
(1) Povinnými
subjekty, které mají
podle tohoto zákona
povinnost poskytovat informace
vztahující se k jejich působnosti,
jsou státní orgány a
orgány územní samosprávy a veřejné
instituce
hospodařící s veřejnými
prostředky.
(2) Povinnými subjekty
jsou dále ty subjekty, kterým zákon
svěřil rozhodování o právech, právem
chráněných zájmech nebo
povinnostech fyzických nebo právnických osob v
oblasti veřejné
správy, a to pouze v rozsahu
této jejich rozhodovací činnosti.
(3) Zákon se nevztahuje
na poskytování osobních
údajů
a informací podle zvláštního
právního předpisu.1)
------------------------------------------------------------------
1) Například zákon
č. 101/2000 Sb.,
o ochraně osobních údajů
a o změně některých zákonů, a zákon č. 123/1998 Sb., o právu na
informace o životním prostředí.
§ 3
Základní pojmy
(1) Žadatelem pro účel
tohoto zákona je
každá fyzická
i právnická osoba, která žádá o
informaci.
(2) Možností dálkového
přístupu pro účel tohoto zákona je
přístup k
informaci neomezeného okruhu
žadatelů pomocí
telekomunikačního zařízení2)
(například prostřednictvím sítě
Internet).
(3) Zveřejněnou
informací pro účel tohoto zákona je taková
informace, která může být
vždy znovu vyhledána a získána, zejména
vydaná tiskem
nebo na jiném
nosiči dat umožňujícím
zápis
a uchování informace,
vystavená na úřední
desce, s možností
dálkového přístupu nebo
umístěná ve veřejné knihovně.3)
(4) Doprovodnou informací
pro účel tohoto zákona je taková
informace, která úzce souvisí s požadovanou informací (například
údaj o její existenci, původu, počtu, důvodu odepření, době, po
kterou důvod odepření trvá
a kdy bude znovu přezkoumán, a dalších
důležitých rysech).
------------------------------------------------------------------
2) § 1 odst.
4 písm. a)
zákona č. 110/1964
Sb.,
o telekomunikacích, ve znění zákona č. 150/1992 Sb.
3) zákon č. 53/1959 sb., o
jednotné soustavě knihoven (knihovnický
zákon), ve znění zákona č. 425/1990 Sb.
§ 4
Poskytování informací
Povinné subjekty poskytují
informace žadateli na základě
žádosti nebo zveřejněním.
§ 5
Zveřejňování informací
(1) Každý povinný subjekt musí pro informování veřejnosti ve
svém sídle a svých
úřadovnách zveřejnit na
místě, které je
všeobecně přístupné, jakož i umožnit pořízení jejich kopie, tyto
informace:
a) důvod a způsob
založení povinného subjektu,
včetně podmínek
a principů, za kterých provozuje svoji činnost,
b) popis své organizační struktury, místo a
způsob, jak získat
příslušné
informace, kde lze
podat žádost či stížnost,
předložit návrh, podnět
či jiné dožádání
anebo obdržet
rozhodnutí,
c) místo, lhůtu a způsob, kde lze podat opravný prostředek proti
rozhodnutí povinného
subjektu, a to včetně výslovného
uvedení
požadavků, které jsou v
této souvislosti kladeny na žadatele,
jakož i popis postupů a
pravidel, která je třeba dodržovat při
těchto činnostech, a
název příslušného formuláře
a způsob
a místo, kde lze takový formulář získat,
d) postup, který musí
povinný subjekt dodržovat
při vyřizování
všech žádostí,
návrhů i jiných dožádání občanů, a to včetně
příslušných lhůt, které je třeba dodržovat,
e) přehled nejdůležitějších
předpisů, podle nichž povinný subjekt
zejména jedná a
rozhoduje, které stanovují
právo žádat
informace a
povinnost poskytovat informace a které
upravují
další práva občanů ve vztahu
k povinnému subjektu, a to včetně
informace, kde a
kdy jsou tyto
předpisy poskytnuty
k nahlédnutí,
f) sazebník úhrad za
poskytování informací,
g) výroční zprávu za předcházející kalendářní rok o své činnosti
v oblasti poskytování informací (§ 18).
(2) Povinné
subjekty jsou povinny
zveřejňovat informace
uvedené v odstavci
1 též způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Tato povinnost se nevztahuje na
povinné subjekty, které jsou pouze
fyzickými osobami.
(3) Povinné
subjekty, které vedou
a spravují registry
obsahující informace,
které jsou na
základě zvláštního zákona
každému přístupné, jsou tyto
údaje povinny zveřejňovat v přehledné
formě způsobem umožňujícím i
dálkový přístup. Na tyto subjekty se
pro tento účel nevztahuje povinnost zamezit sdružování informací
podle zvláštního právního
předpisu.3a)
(4) Povinný subjekt může informace podle odstavce 1 zveřejnit
i dalšími způsoby a
s výjimkami uvedenými v tomto zákoně může
zveřejnit i další informace.
------------------------------------------------------------------
3a) § 5 odst.
1 písm. h)
zákona č. 101/2000
Sb., o ochraně
osobních údajů a o změně některých zákonů.
§ 6
Povinnost odkázat na zveřejněnou informaci
(1) Pokud žádost
směřuje k poskytnutí zveřejněné
informace,
může povinný subjekt co nejdříve, nejpozději však do sedmi dnů,
místo poskytnutí informace sdělit
žadateli údaje umožňující
vyhledání a získání zveřejněné
informace.
(2) Pokud žadatel trvá
na přímém poskytnutí
zveřejněné
informace, povinný subjekt mu
ji poskytne.
§ 7
Ochrana utajovaných skutečností
Je-li požadovaná
informace v souladu s právními předpisy4)
označena za utajovanou skutečnost, k níž žadatel nemá oprávněný
přístup, povinný subjekt ji
neposkytne.
------------------------------------------------------------------
4) Zákon č.
148/1998 Sb., o
ochraně utajovaných skutečností
a o změně některých zákonů.
§ 8
zrušen
§ 9
Ochrana obchodního tajemství
(1) Pokud je požadovaná
informace označena za
obchodní
tajemství,6) povinný subjekt ji
neposkytne.
(2) Při
poskytování informace, která
se týká používání
prostředků státního rozpočtu, rozpočtu územního celku nebo fondu
zřízeného zákonem7) anebo
nakládání s majetkem těchto subjektů, se
nepovažuje poskytnutí
informace o rozsahu
a příjemci těchto
prostředků za porušení
obchodního tajemství.
------------------------------------------------------------------
6) § 17 zákona č. 513/1991 Sb.,
obchodní zákoník.
7) Například zákon č.
388/1991 Sb., o Státním
fondu životního
prostředí České
republiky, ve znění zákona č.
334/1992 Sb.,
zákon č. 171/1991 Sb., o
působnosti orgánů České republiky ve
věcech převodů majetku státu na
jiné osoby a o Fondu národního
majetku České
republiky, ve znění pozdějších předpisů, zákon
č. 472/1992 Sb., o Státním
fondu tržní regulace v zemědělství,
ve znění pozdějších předpisů.
§ 10
Ochrana důvěrnosti majetkových poměrů
Informace o
majetkových poměrech osoby,
která není povinným
subjektem, získané
na základě zákonů
o daních, poplatcích,
penzijním nebo zdravotním pojištění anebo sociálním zabezpečení8)
povinný subjekt podle tohoto
zákona neposkytne.
------------------------------------------------------------------
8) Například §
24 zákona č.
337/1992 Sb., o
správě daní
a poplatků, ve znění
pozdějších předpisů, §
23 zákona
č. 592/1992 Sb., o pojistném
na všeobecné zdravotní pojištění,
ve znění pozdějších předpisů, §
14 zákona č. 582/1991 Sb.,
o organizaci a provádění
sociálního zabezpečení, ve
znění
pozdějších předpisů, § 24a zákona č. 551/1991 Sb., o Všeobecné
zdravotní pojišťovně
České republiky, zákon č. 117/1995 Sb.,
o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
§ 11
Další
omezení práva na informace
(1) Povinný subjekt může omezit poskytnutí informace, pokud:
a) se vztahuje výlučně k vnitřním pokynům a personálním předpisům
povinného subjektu,
b) jde o novou informaci, která vznikla při přípravě rozhodnutí
povinného subjektu,
pokud zákon nestanoví jinak; to
platí jen
do doby, kdy se příprava ukončí rozhodnutím.
(2) Povinný subjekt informaci neposkytne, pokud:
a) byla předána osobou, jíž takovouto povinnost
zákon neukládá,
pokud nesdělila, že s poskytnutím informace souhlasí,
b) ji zveřejňuje na základě
zvláštního zákona9) a
v předem
stanovených
pravidelných obdobích až
do nejbližšího
následujícího období,
c) by tím byla porušena
ochrana duševního vlastnictví stanovená
zvláštním předpisem.10)
(3) Při poskytování
informací, které získal povinný
subjekt
od třetí osoby k plnění úkolů na
základě zvláštního zákona,11)
podle kterého by se na ně vztahovala povinnost mlčenlivosti anebo
jiný postup chránící je
před zveřejněním nebo zneužitím, avšak
které lze poskytnout podle
tohoto zákona, poskytne povinný subjekt
jen ty informace, které přímo
souvisejí s plněním jeho úkolu.
(4) Povinné subjekty dále neposkytnou informace o
a) probíhajícím trestním
řízení,
b) rozhodovací činnosti soudů,
c) plnění úkolů zpravodajských
služeb,12)
d) přípravě, průběhu a
projednávání výsledků kontrol v
orgánech
Nejvyššího kontrolního úřadu,
e) činnosti příslušné
organizační složky Ministerstva financí
podle zvláštního právního předpisu.12a)
Ustanovení zvláštních zákonů13) o poskytování informací
v uvedených oblastech tím
nejsou dotčena.
------------------------------------------------------------------
9) Například zákon č. 89/1995
Sb., o státní statistické službě,
zákon č. 6/1993
Sb., o České národní bance,
ve znění
pozdějších předpisů.
10) Například zákon č.
35/1965 Sb., o
dílech literárních,
vědeckých a uměleckých (autorský zákon), ve znění pozdějších
předpisů.
11) Například zákon č.
592/1992 Sb., ve
znění pozdějších
předpisů, zákon č.
222/1994 Sb., o
podmínkách podnikání
a výkonu státní správy
v energetických odvětvích a o Státní
energetické inspekci,
ve znění zákona č. 83/1998 Sb.,
zákon
č. 283/1993 Sb.,
o státním zastupitelství, ve znění
pozdějších
předpisů, zákon č.
166/1993 Sb., o Nejvyšším
kontrolním úřadu, ve
znění pozdějších předpisů, zákon č.
15/1998 Sb., o Komisi
pro cenné papíry a o změně a doplnění
dalších zákonů, zákon
č. 77/1997 Sb., o státním podniku,
zákon č. 273/1993 Sb.,
o některých podmínkách výroby, šíření
a archivování
audiovizuálních děl, o
změně a doplnění
některých zákonů a
některých dalších předpisů,
ve znění
zákona č. 40/1995 Sb., zákon
č. 13/1993 Sb., celní zákon, ve
znění pozdějších předpisů,
zákon č. 570/1991
Sb.,
o živnostenských
úřadech, ve znění zákona č. 286/1995 Sb.,
zákon č. 389/1991
Sb., o státní správě ochrany ovzduší
a poplatcích za jeho
znečišťování, ve znění
pozdějších
předpisů, zákon č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci, ve
znění pozdějších
předpisů, zákon č. 133/1985 Sb.,
o požární
ochraně, ve znění pozdějších předpisů.
12) § 5 a 8 zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách, ve
znění zákona č. 118/1995 Sb.
12a) Zákon č. 61/1996 Sb., o
některých opatřeních proti legalizaci
výnosů z trestné činnosti a
o změně a doplnění souvisejících
zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
13) Například § 8a zákona č.
141/1961 Sb., trestní řád, ve znění
zákona č. 292/1993 Sb., § 45 zákona č. 166/1993 Sb.
§ 12
Podmínky omezení
Všechna omezení
práva na informace provede povinný subjekt
tak, že poskytne požadované
informace včetně doprovodných
informací po vyloučení těch informací, u nichž to stanoví zákon.
Právo odepřít informaci trvá pouze po dobu, po kterou trvá důvod
odepření. V
odůvodněných případech povinný
subjekt ověří, zda
důvod odepření trvá.
§ 13
Žádost o poskytnutí informace
(1) Žádost o poskytnutí
informace se podává
ústně nebo
písemně, a to i prostřednictvím
telekomunikačního zařízení.
(2) Není-li
žadateli na ústně
podanou žádost informace
poskytnuta anebo nepovažuje-li žadatel informaci poskytnutou na
ústně podanou žádost za
dostačující, je třeba
podat žádost
písemně.
(3) Ustanovení §
14 až 16 a § 18 platí pouze pro žádosti
podané písemně.
§ 14
Postup při podávání a vyřizování písemných žádostí
o
poskytnutí informace
(1) Žádost je podána
dnem, kdy ji obdržel povinný subjekt.
Sdělení žadatele,
že trvá na
poskytnutí informace podle § 6
odst. 2, se považuje za nové
podání žádosti.
(2) Z podání musí být
zřejmé, kterému povinnému subjektu je
určeno a kdo jej činí. U podání prostřednictvím
telekomunikačního
zařízení2) musí být uvedena
rovněž příslušná identifikace žadatele
(například elektronická
adresa). Neobsahuje-li žádost tyto
údaje,
není žádost podáním ve smyslu
tohoto zákona a žádost se odloží.
(3) Povinný subjekt posoudí obsah žádosti a:
a) v případě, že
je žádost nesrozumitelná, není zřejmé, jaká
informace je
požadována, nebo je formulována příliš obecně,
vyzve žadatele ve lhůtě do
sedmi dnů od podání žádosti, aby
žádost upřesnil, neupřesní-li žadatel žádost do
30 dnů,
rozhodne o odmítnutí žádosti,
b) v případě, že
požadované informace se
nevztahují k jeho
působnosti, žádost
odloží a tuto odůvodněnou skutečnost
sdělí
do tří dnů žadateli,
c) poskytne požadovanou
informaci ve lhůtě nejpozději do 15 dnů od
přijetí podání nebo od upřesnění žádosti podle písmena a), a to
písemně, nahlédnutím do
spisu, včetně možnosti pořídit kopii,
nebo na paměťových médiích.
(4) O postupu při poskytování informace se pořídí záznam.
(5) Lhůtu pro
poskytnutí informace je možno prodloužit ze
závažných důvodů, nejvýše však
o deset dní. Závažnými důvody jsou:
a) vyhledání a sběr
požadovaných informací v jiných
úřadovnách,
které jsou oddělené od úřadovny vyřizující žádost,
b) vyhledání a
sběr objemného množství
oddělených a odlišných
informací požadovaných v jedné žádosti,
c) konzultace s jiným povinným subjektem, který má závažný zájem
na rozhodnutí o žádosti, nebo mezi dvěma nebo více složkami
povinného subjektu, které
mají závažný zájem
na předmětu
žádosti.
Žadatel musí
být o prodloužení lhůty i o
jeho důvodech vždy
prokazatelně informován,
a to včas před uplynutím
lhůty pro
poskytnutí informace.
§ 15
Rozhodnutí
(1) Pokud povinný subjekt
žádosti, byť i
jen zčásti,
nevyhoví, vydá o
tom ve lhůtě pro vyřízení žádosti rozhodnutí,
s výjimkou případů, kdy se žádost odloží podle § 14 odst. 2 nebo
podle § 14 odst. 3 písm. b).
Je-li povinným subjektem obec, vydává
rozhodnutí obecní úřad.
(2) Rozhodnutí musí
obsahovat označení povinného subjektu,
číslo jednací a datum
vydání rozhodnutí, označení
příjemce
rozhodnutí, výrok s uvedením právních předpisů, podle nichž bylo
rozhodováno, odůvodnění
každého omezení práva
na informace,
poučení o
místu, době a
formě podání opravného
prostředku,
vlastnoruční podpis
pověřeného pracovníka povinného
subjektu
s uvedením jména, příjmení a
funkce.
(3) Rozhodnutí se doručuje do vlastních rukou žadatele.
(4) Jestliže orgán
ve lhůtě pro vyřízení žádosti neposkytl
informace či nevydal rozhodnutí podle § 15 odst. 1, má se za to,
že vydal rozhodnutí, kterým
informace odepřel. Proti
tomuto
rozhodnutí lze podat
odvolání do 15 dnů ode dne,
kdy uplynula
lhůta pro vyřízení žádosti.
§ 16
Odvolání
(1) Proti rozhodnutí
povinného subjektu o odmítnutí
žádosti
lze podat odvolání ve lhůtě
do 15 dnů od doručení rozhodnutí nebo
od marného uplynutí lhůty
pro vyřízení žádosti v případě uvedeném
v § 15 odst. 4. Odvolání se podává
u povinného subjektu, který
rozhodnutí vydal nebo měl
vydat.
(2) O odvolání proti
rozhodnutí povinného subjektu rozhoduje
povinný subjekt
nejblíže vyššího stupně
nadřízený povinnému
subjektu, který
rozhodnutí vydal nebo
měl vydat. Jde-li
o rozhodnutí obecního úřadu, které se týká
informací ve věcech
samostatné působnosti
obce, rozhoduje o
odvolání obecní rada,
pokud obecní zastupitelstvo
nestanoví, že rozhoduje
jiný orgán
obce. V ostatních případech rozhoduje o odvolání ten, kdo stojí
v čele povinného subjektu,
který rozhodnutí vydal nebo měl vydat,
a je oprávněn za něj jednat.
(3) Odvolací
orgán rozhodne o
odvolání do 15
dnů od
předložení odvolání povinným subjektem. Jestliže v uvedené lhůtě
o odvolání nerozhodl, má se za to, že vydal rozhodnutí, kterým
odvolání zamítl a napadené rozhodnutí potvrdil; za den doručení
tohoto rozhodnutí se považuje den následující po uplynutí
lhůty
pro vyřízení odvolání.
(4) Proti rozhodnutí o odvolání se nelze odvolat.
(5) Proti
rozhodnutí ústředního orgánu
státní správy
o odmítnutí žádosti lze
podat rozklad, o kterém rozhoduje
vedoucí
ústředního orgánu státní správy. Ustanovení odstavců 1,
3 a 4
platí pro rozklad obdobně.
(6) Rozhodnutí o
odmítnutí žádosti je
přezkoumatelné soudem
podle zvláštního zákona.14)
------------------------------------------------------------------
14) § 247 a násl. zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve
znění pozdějších předpisů.
§ 17
Hrazení nákladů
(1) Povinné
subjekty jsou v
souvislosti s poskytováním
informací oprávněny žádat úhradu ve výši, která nesmí přesáhnout
náklady spojené
s vyhledáváním informací,
pořízením kopií,
opatřením technických nosičů
dat a s odesláním informací žadateli.
(2) Žadateli musí být na
jeho žádost potvrzena předpokládaná
výše úhrady nákladů.
(3) Povinný subjekt může podmínit vydání informací zaplacením
úhrady nebo zálohy.
(4) Úhrada je příjmem povinného subjektu.
§ 18
Výroční zpráva
(1) Každý povinný
subjekt musí vždy do 1.
března zveřejnit
výroční zprávu za
předcházející kalendářní rok o
své činnosti
v oblasti poskytování
informací podle tohoto zákona obsahující
následující údaje:
a) počet podaných žádostí o
informace,
b) počet podaných odvolání
proti rozhodnutí,
c) opis podstatných částí každého
rozsudku soudu,
d) výsledky řízení o sankcích za nedodržování tohoto zákona
bez
uvádění osobních údajů,
e) další informace vztahující
se k uplatňování tohoto zákona.
(2) Pokud má povinný
subjekt zvláštním zákonem
uloženou
povinnost předkládat veřejnou
výroční zprávu, údaje podle odstavce
1 písm. a)
až e) začleňuje do této
výroční zprávy jako její
samostatnou část
s názvem "Poskytování informací podle zákona
č. 106/1999 Sb., o svobodném
přístupu k informacím".
§ 19
Umožnění přístupu k
informacím nebo poskytnutí informací za
podmínek a
způsobem stanoveným tímto
zákonem není porušení
povinnosti zachovávat mlčenlivost uložené zvláštními zákony.15)
------------------------------------------------------------------
15) Například zákon
č. 15/1998 Sb.,
zákon č. 90/1995
Sb.,
o jednacím řádu
Poslanecké sněmovny, zákon č. 199/1994 Sb.,
o zadávání veřejných
zakázek, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 283/1993 Sb., ve
znění pozdějších předpisů, zákon
č. 6/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
ČÁST DRUHÁ
PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
§ 20
(1) Povinnost uvedená
v § 5
odst. 2 nastává dnem 1. ledna
2001. Pro obce, které
nejsou městy,16) povinnost
podle § 5
odst. 2 nastává dnem 1. ledna
2002.
(2) Povinnost uvedená
v § 5 odst. 3 nastává dnem 1. ledna
2002.
(3) Lhůta pro
poskytnutí informace [§ 14 odst.
3 písm. c)]
a prodloužení této lhůty (§ 14 odst. 5) se v prvních 12 měsících
od účinnosti zákona prodlužují
na dvojnásobek, a dalších 12 měsíců
se prodlužují o polovinu.
(4) Pokud tento zákon
nestanoví jinak, vztahuje
se na
počítání lhůt
a na řízení podle §
15 a 16 správní řád,17)
s výjimkou ustanovení o obnově
řízení a o přezkoumávání rozhodnutí
mimo odvolací řízení.
------------------------------------------------------------------
16) Zákon č. 367/1990
Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění
pozdějších předpisů.
17) Zákon č. 71/1967 Sb., o
správním řízení (správní řád).
§ 21
Vláda vydá nařízení,
kterým upraví součinnost orgánů státní
správy s obcemi při zajišťování povinností obcí podle § 5 tohoto
zákona.
§ 22
Účinnost
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2000.
Klaus v. r.
Havel v. r.
Zeman v. r.