Abstrakt
Výška
vstoje je jedním se základních vertikálních ukazatelů v dětském věku.
Zjištěné údaje se porovnávají s tabulkami a grafy.
 
Text
Celková
výška těla v poloze ve stoje (vzdálenost bodu vertex od podložky). 
Vertex - nejvyšší bod temene hlavy
(orientované ve frankfurtské horizontále), chodidla nohou. 
 

V ideálním
případě elektronický stadiometr - pevné měřící zařízení s pohyblivou
hlavicí, kolmou na osu zařízení a vybavenou digitálním displejem. K měření
výšky se dále používá antropometr (viz foto) přenosná samostatná kovová
cejchovaná tyč či kovový metr jako součást pákové váhy, v obou případech s
kolmou, pohyblivou součástí měřidla. Improvizovaně lze užít pásové míry, pevně
instalované na stěně, kdy se při měření výšky těla kolmo na vertex hlavy
přiloží pevný plochý předmět, např. trojúhelník. 
S korekcí
postoje se při měření tělesné výšky začíná od nohou: proband je bos, v
postavení s nohami u sebe, s extendovanými dolními končetinami. Hýždě a lopatky
se dotýkají svislé stěny stadiometru, resp. kolmé stěny, horní končetiny zcela
volně visí podél vzpřímeného trupu. Hlava měřeného je orientována v tzv. frankfurtské
horizontále, určené spojnicí dolního okraje očnice a zevního zvukovodu.
Horizontála zajišťuje žádoucí pozici vertexu, nejvyššího bodu na hlavě.
Pohyblivou součástí měřidla (např. hlavicí stadiometru) se vyšetřující zlehka
dotkne vertexu a odečte tělesnou výšku s přesností na jeden milimetr. 
U zcela
exaktního hodnocení tělesné výšky (např. kontrola efektu terapie u dětí
léčených pro závažnou růstovou poruchu) se měření provádí ve stejných
ranních, resp. dopoledních hodinách. Především u dětí sledovaných pro chronické
onemocnění spojené s poruchou růstu doporučujeme měření vždy bezprostředně
opakovat, zjištěné hodnoty se nesmí lišit o více než 2 - 
Častost
měření tělesné výšky (event.  délky) od
narození do osmnácti let je v ČR dána algoritmem preventivních prohlídek dětí -
viz Zdravotní a očkovací průkaz dítěte a mladistvého. S ohledem na
biologickou významnost období prvních dvou let života (viz níže Růstové
vzorce) doporučujeme zařadit i měření dětí ve dvou letech, kdy u nás dosud
není preventivní prohlídka povinná. 
 
Předpokladem
pro kvalitní interpretaci zjištěných hodnot tělesné výšky je správnost a
přesnost při měření a průběžné hodnocení zjištěných hodnot s využitím percentilových
či SD růstových grafů. 
 
Při grafickém
hodnocení stavu růstu dítěte - podle růstové křivky - se nemůže
stát, že např. poslední hodnota měření je nižší či extrémně vyšší než předešlá.
Především však při grafickém monitorování hodnot výšky nemůže lékaři uniknout patologický
"lag-down" ("propad" při podprůměrném tempu růstu) či patologický
"catch-up" růst (nadprůměrné tempo růstu) dítěte, viz dále. 
 
Zdravé děti
s podprůměrným růstovým dědičným potenciálem (viz "Růstový dědičný
potenciál"  rostou v nejnižších
percentilových pásmech tělesné výšky růstových grafů (familiálně malý
vzrůst) a v období před pubertou i některé děti s konstitučním
opožděním. Děti rostoucí v pásmech mezi cca 15. až 85. percentilem, resp. v
pásmu mínus 1 SD až plus 1 SD (zhruba 70 % populace) mají střední tělesnou
výšku. 
 
V nejvyšších
percentilových pásmech rostou děti familiálně vysoké (s nadprůměrným
růstovým dědičným potenciálem) a do puberty i některé děti s tzv. konstitučním
urychlením. Všechny výše uvedené typy růstu označujeme jako tzv. "fyziologické
(normální) vzorce růstu", jejichž společným jmenovatelem je dospělá
(finální) výška v mezích širší normy a soulad s růstovým dědičným potenciálem.
 
Výšková
pozice dítěte v percentilové síti růstového grafu se do dvou let může
významně měnit: pro zdravé, nedonošené kojence či intrauterinní růstové
retardace (např. u dítěte velmi malé matky a vysokého otce) je
charakteristický tzv. fyziologický "catch-up" růst", tedy
změna percentilové pozice ve smyslu plus. U potomka nadprůměrně velké
matky a malého otce či u dětí diabetických matek se v prvních měsících života
můžeme naopak setkat s tzv. fyziologickým "lag-down" růstem, kdy
percentil tělesné délky takového dítěte se naopak snižuje. 
 
Po
druhém roce života se však již pozice zdravého dítěte v percentilové síti
významně nemění a
případná změna je suspektní patologickou situací (patologický
"lag-down" či patologický "catch-up" růst). U
podprůměrných a nadprůměrných stavů růstu vždy nejdříve šetříme, zda je růst
dítěte v souladu s jeho růstovým dědičným potenciálem.
 
Výškově
podprůměrné či nadprůměrné dítě doporučujeme hodnotit též podle jeho tzv.
výškového (resp. délkového) věku. Výškový (délkový) věk je věk, v
němž daná výška představuje 50. percentil (příklad: Jednoroční chlapec s
délkou 
Tělesná
výška se v průběhu dne mění, s přibývajícím dnem se - stejně jako po velké
fyzické zátěži - snižuje. Diurnální variace výšky těla činí v průměru 7 až 
 
Celková
výška těla stojícího jedince je o 1 až 
Tělesná
výška, chlapci, 2 - 18 r.
CAV 1991
 

 
Tělesná
výška, dívky, 2 - 18 r.
CAV 1991
 
 

 
Tělesná
výška, chlapci, 0 - 18 r.
CAV 1991
| Tělesná
  výška (cm)  Kalendářní
  věk | x  | SD  | 
| 0.0 r. | 50.4  | 2.90  | 
| 0.0- | 52.6  | 2.83  | 
| 1.0- | 56.4  | 3.34  | 
| 2.0- | 59.8  | 3.48  | 
| 3.0- | 62.9  | 3.49  | 
| 4.0- | 65.9  | 3.24  | 
| 5.0- | 68.0  | 3.23  | 
| 6.0- | 69.7  | 3.03  | 
| 7.0- | 71.6  | 3.27  | 
| 8.0- | 72.3  | 3.56  | 
| 9.0- | 73.6  | 3.24  | 
| 10.0- | 74.7  | 3.35  | 
| 11.0- | 76.0  | 3.45  | 
| 1.0-1.25
  r. | 78.2  | 3.40  | 
| 1.25-1.5
  r. | 81.6  | 3.53  | 
| 1.5-1.75
  r. | 84.3  | 3.86  | 
| 1.75-2.0
  r. | 87.6  | 3.96  | 
| 2.0-2.5
  r. | 91.4  | 4.13  | 
| 2.5-3.0
  r. | 95.6  | 4.03  | 
| 3.0-3.5
  r. | 99.6  | 4.23  | 
| 3.5-4.0
  r. | 103.1  | 4.61  | 
| 4.0-5.0
  r. | 108.6  | 5.06  | 
| 5.0-6.0
  r. | 115.0  | 5.41  | 
| 6.0-7.0
  r. | 122.3  | 5.36  | 
| 7.0-8.0
  r. | 127.4  | 5.80  | 
| 8.0-9.0
  r. | 133.0  | 6.05  | 
| 9.0-10.0
  r. | 138.4  | 6.37  | 
| 10.0-11.0
  r. | 143.5  | 6.80  | 
| 11.0-12.0
  r. | 148.6  | 7.02  | 
| 12.0-13.0
  r. | 154.7  | 7.96  | 
| 13.0-14.0
  r. | 161.6  | 8.84  | 
| 14.0-15.0
  r. | 169.5  | 8.83  | 
| 15.0-16.0
  r. | 174.6  | 7.62  | 
| 16.0-17.0
  r. | 177.6  | 7.00  | 
| 17.0-18.0
  r. | 179.2  | 6.72  | 
 
 
Tělesná
výška, dívky, 0 - 18 r.
CAV 1991
| Tělesná
  výška (cm)  Kalendářní
  věk | x  | SD  | 
| 0.0 r. | 49.7  | 2.90  | 
| 0.0- | 52.1  | 2.67  | 
| 1.0- | 55.2  | 3.02  | 
| 2.0- | 58.5  | 3.11  | 
| 3.0- | 61.2  | 2.99  | 
| 4.0- | 63.8  | 3.09  | 
| 5.0- | 66.0  | 3.24  | 
| 6.0- | 67.5  | 2.94  | 
| 7.0- | 69.5  | 3.39  | 
| 8.0- | 70.7  | 3.21  | 
| 9.0- | 72.0  | 3.20  | 
| 10.0- | 73.0  | 3.40  | 
| 11.0- | 74.3  | 3.12  | 
| 1.0-1.25
  r. | 76.7  | 3.31  | 
| 1.25-1.5
  r. | 80.2  | 3.62  | 
| 1.5-1.75
  r. | 83.0  | 3.57  | 
| 1.75-2.0
  r. | 86.4  | 3.79  | 
| 2.0-2.5
  r. | 90.1  | 4.13  | 
| 2.5-3.0
  r. | 94.8  | 4.14  | 
| 3.0-3.5
  r. | 99.0  | 4.22  | 
| 3.5-4.0
  r. | 102.5  | 4.65  | 
| 4.0-5.0
  r. | 107.8  | 5.08  | 
| 5.0-6.0
  r. | 114.5  | 5.27  | 
| 6.0-7.0
  r. | 121.4  | 5.44  | 
| 7.0-8.0
  r. | 126.9  | 5.99  | 
| 8.0-9.0
  r. | 132.6  | 6.09  | 
| 9.0-10.0
  r. | 138.1  | 6.59  | 
| 10.0-11.0
  r. | 143.8  | 7.06  | 
| 11.0-12.0
  r. | 150.2  | 7.44  | 
| 12.0-13.0
  r. | 156.6  | 7.21  | 
| 13.0-14.0
  r. | 161.4  | 6.54  | 
| 14.0-15.0
  r. | 164.6  | 6.00  | 
| 15.0-16.0
  r. | 165.8  | 6.03  | 
| 16.0-17.0
  r. | 166.1  | 6.13  | 
| 17.0-18.0
  r. | 166.5  | 6.18  | 
Bláha, P. a
kol.: V. celostátní antropologický výzkum dětí a mládeže v roce 1991 (České
země) - vybrané antropometrické charakteristiky. Čsl. pediatrie 48, č.10, 1993,
621. 
Bláha, P. a
kol.: Tabulkové hodnoty empirických percentilů tělesné výšky českých dětí a
mládeže (V.CAV 1991). Čsl. pediatrie, 50, č.6, 1995, 344-353. 
Krásničanová,
H.: Růstová diagnóza - auxologické minimum moderního pediatra. Česko-slovenská
pediatrie 53, 6, 1998, 319-322. 
Lesný, P.,
Krásničanová, H.: "Růst 1" - program pro počítačové hodnocení
růstových dat. Abstrakta Pediatrického kongresu v Plzni in Suppl.
Česko-slovenské pediatrie 1996. 
Lesný, P.,
Krásničanová, H.: "Růst 2" - program pro sledování růstu dětí. Novo
Nordisk a Maxdorf Praha 1998. 
Lebl, J.,
Krásničanová, H.: Růst dětí a jeho poruchy, Galen, Praha, 1996. 
Lhotská, L.
a kol.: V. celostátní antropologický výzkum dětí a mládeže 1991 (české
země)-antropometrické charakteristiky. SZÚ Praha 1993. 
Šrajer, J.,
Prokopec, J., Bláha, P., Šrajer, J.ml., Krásničanová, H.: Sekulární změny
tělesné výšky, tělesné hmotnosti a BMI českých kojenců, dětí a mládeže v letech
1951 - 1991. Čsl. pediatrie č.5, 1998. 
Zdravotní a
očkovací průkaz dítěte a mladistvého. Centrum národní podpory zdraví a
Ministerstvo zdravotnictví 1995 (1.verze), 1996 (2.verze), 2000 (3.verze). 
 
Další informace
 
 
Autorské poznámky
Hana Krásničanová