Abstrakt
Výška
vstoje je jedním se základních vertikálních ukazatelů v dětském věku.
Zjištěné údaje se porovnávají s tabulkami a grafy.
Text
Celková
výška těla v poloze ve stoje (vzdálenost bodu vertex od podložky).
Vertex - nejvyšší bod temene hlavy
(orientované ve frankfurtské horizontále), chodidla nohou.
V ideálním
případě elektronický stadiometr - pevné měřící zařízení s pohyblivou
hlavicí, kolmou na osu zařízení a vybavenou digitálním displejem. K měření
výšky se dále používá antropometr (viz foto) přenosná samostatná kovová
cejchovaná tyč či kovový metr jako součást pákové váhy, v obou případech s
kolmou, pohyblivou součástí měřidla. Improvizovaně lze užít pásové míry, pevně
instalované na stěně, kdy se při měření výšky těla kolmo na vertex hlavy
přiloží pevný plochý předmět, např. trojúhelník.
S korekcí
postoje se při měření tělesné výšky začíná od nohou: proband je bos, v
postavení s nohami u sebe, s extendovanými dolními končetinami. Hýždě a lopatky
se dotýkají svislé stěny stadiometru, resp. kolmé stěny, horní končetiny zcela
volně visí podél vzpřímeného trupu. Hlava měřeného je orientována v tzv. frankfurtské
horizontále, určené spojnicí dolního okraje očnice a zevního zvukovodu.
Horizontála zajišťuje žádoucí pozici vertexu, nejvyššího bodu na hlavě.
Pohyblivou součástí měřidla (např. hlavicí stadiometru) se vyšetřující zlehka
dotkne vertexu a odečte tělesnou výšku s přesností na jeden milimetr.
U zcela
exaktního hodnocení tělesné výšky (např. kontrola efektu terapie u dětí
léčených pro závažnou růstovou poruchu) se měření provádí ve stejných
ranních, resp. dopoledních hodinách. Především u dětí sledovaných pro chronické
onemocnění spojené s poruchou růstu doporučujeme měření vždy bezprostředně
opakovat, zjištěné hodnoty se nesmí lišit o více než 2 -
Častost
měření tělesné výšky (event. délky) od
narození do osmnácti let je v ČR dána algoritmem preventivních prohlídek dětí -
viz Zdravotní a očkovací průkaz dítěte a mladistvého. S ohledem na
biologickou významnost období prvních dvou let života (viz níže Růstové
vzorce) doporučujeme zařadit i měření dětí ve dvou letech, kdy u nás dosud
není preventivní prohlídka povinná.
Předpokladem
pro kvalitní interpretaci zjištěných hodnot tělesné výšky je správnost a
přesnost při měření a průběžné hodnocení zjištěných hodnot s využitím percentilových
či SD růstových grafů.
Při grafickém
hodnocení stavu růstu dítěte - podle růstové křivky - se nemůže
stát, že např. poslední hodnota měření je nižší či extrémně vyšší než předešlá.
Především však při grafickém monitorování hodnot výšky nemůže lékaři uniknout patologický
"lag-down" ("propad" při podprůměrném tempu růstu) či patologický
"catch-up" růst (nadprůměrné tempo růstu) dítěte, viz dále.
Zdravé děti
s podprůměrným růstovým dědičným potenciálem (viz "Růstový dědičný
potenciál" rostou v nejnižších
percentilových pásmech tělesné výšky růstových grafů (familiálně malý
vzrůst) a v období před pubertou i některé děti s konstitučním
opožděním. Děti rostoucí v pásmech mezi cca 15. až 85. percentilem, resp. v
pásmu mínus 1 SD až plus 1 SD (zhruba 70 % populace) mají střední tělesnou
výšku.
V nejvyšších
percentilových pásmech rostou děti familiálně vysoké (s nadprůměrným
růstovým dědičným potenciálem) a do puberty i některé děti s tzv. konstitučním
urychlením. Všechny výše uvedené typy růstu označujeme jako tzv. "fyziologické
(normální) vzorce růstu", jejichž společným jmenovatelem je dospělá
(finální) výška v mezích širší normy a soulad s růstovým dědičným potenciálem.
Výšková
pozice dítěte v percentilové síti růstového grafu se do dvou let může
významně měnit: pro zdravé, nedonošené kojence či intrauterinní růstové
retardace (např. u dítěte velmi malé matky a vysokého otce) je
charakteristický tzv. fyziologický "catch-up" růst", tedy
změna percentilové pozice ve smyslu plus. U potomka nadprůměrně velké
matky a malého otce či u dětí diabetických matek se v prvních měsících života
můžeme naopak setkat s tzv. fyziologickým "lag-down" růstem, kdy
percentil tělesné délky takového dítěte se naopak snižuje.
Po
druhém roce života se však již pozice zdravého dítěte v percentilové síti
významně nemění a
případná změna je suspektní patologickou situací (patologický
"lag-down" či patologický "catch-up" růst). U
podprůměrných a nadprůměrných stavů růstu vždy nejdříve šetříme, zda je růst
dítěte v souladu s jeho růstovým dědičným potenciálem.
Výškově
podprůměrné či nadprůměrné dítě doporučujeme hodnotit též podle jeho tzv.
výškového (resp. délkového) věku. Výškový (délkový) věk je věk, v
němž daná výška představuje 50. percentil (příklad: Jednoroční chlapec s
délkou
Tělesná
výška se v průběhu dne mění, s přibývajícím dnem se - stejně jako po velké
fyzické zátěži - snižuje. Diurnální variace výšky těla činí v průměru 7 až
Celková
výška těla stojícího jedince je o 1 až
Tělesná
výška, chlapci, 2 - 18 r.
CAV 1991
Tělesná
výška, dívky, 2 - 18 r.
CAV 1991
Tělesná
výška, chlapci, 0 - 18 r.
CAV 1991
Tělesná
výška (cm) Kalendářní
věk |
x |
SD |
0.0 r. |
50.4 |
2.90 |
0.0- |
52.6 |
2.83 |
1.0- |
56.4 |
3.34 |
2.0- |
59.8 |
3.48 |
3.0- |
62.9 |
3.49 |
4.0- |
65.9 |
3.24 |
5.0- |
68.0 |
3.23 |
6.0- |
69.7 |
3.03 |
7.0- |
71.6 |
3.27 |
8.0- |
72.3 |
3.56 |
9.0- |
73.6 |
3.24 |
10.0- |
74.7 |
3.35 |
11.0- |
76.0 |
3.45 |
1.0-1.25
r. |
78.2 |
3.40 |
1.25-1.5
r. |
81.6 |
3.53 |
1.5-1.75
r. |
84.3 |
3.86 |
1.75-2.0
r. |
87.6 |
3.96 |
2.0-2.5
r. |
91.4 |
4.13 |
2.5-3.0
r. |
95.6 |
4.03 |
3.0-3.5
r. |
99.6 |
4.23 |
3.5-4.0
r. |
103.1 |
4.61 |
4.0-5.0
r. |
108.6 |
5.06 |
5.0-6.0
r. |
115.0 |
5.41 |
6.0-7.0
r. |
122.3 |
5.36 |
7.0-8.0
r. |
127.4 |
5.80 |
8.0-9.0
r. |
133.0 |
6.05 |
9.0-10.0
r. |
138.4 |
6.37 |
10.0-11.0
r. |
143.5 |
6.80 |
11.0-12.0
r. |
148.6 |
7.02 |
12.0-13.0
r. |
154.7 |
7.96 |
13.0-14.0
r. |
161.6 |
8.84 |
14.0-15.0
r. |
169.5 |
8.83 |
15.0-16.0
r. |
174.6 |
7.62 |
16.0-17.0
r. |
177.6 |
7.00 |
17.0-18.0
r. |
179.2 |
6.72 |
Tělesná
výška, dívky, 0 - 18 r.
CAV 1991
Tělesná
výška (cm) Kalendářní
věk |
x |
SD |
0.0 r. |
49.7 |
2.90 |
0.0- |
52.1 |
2.67 |
1.0- |
55.2 |
3.02 |
2.0- |
58.5 |
3.11 |
3.0- |
61.2 |
2.99 |
4.0- |
63.8 |
3.09 |
5.0- |
66.0 |
3.24 |
6.0- |
67.5 |
2.94 |
7.0- |
69.5 |
3.39 |
8.0- |
70.7 |
3.21 |
9.0- |
72.0 |
3.20 |
10.0- |
73.0 |
3.40 |
11.0- |
74.3 |
3.12 |
1.0-1.25
r. |
76.7 |
3.31 |
1.25-1.5
r. |
80.2 |
3.62 |
1.5-1.75
r. |
83.0 |
3.57 |
1.75-2.0
r. |
86.4 |
3.79 |
2.0-2.5
r. |
90.1 |
4.13 |
2.5-3.0
r. |
94.8 |
4.14 |
3.0-3.5
r. |
99.0 |
4.22 |
3.5-4.0
r. |
102.5 |
4.65 |
4.0-5.0
r. |
107.8 |
5.08 |
5.0-6.0
r. |
114.5 |
5.27 |
6.0-7.0
r. |
121.4 |
5.44 |
7.0-8.0
r. |
126.9 |
5.99 |
8.0-9.0
r. |
132.6 |
6.09 |
9.0-10.0
r. |
138.1 |
6.59 |
10.0-11.0
r. |
143.8 |
7.06 |
11.0-12.0
r. |
150.2 |
7.44 |
12.0-13.0
r. |
156.6 |
7.21 |
13.0-14.0
r. |
161.4 |
6.54 |
14.0-15.0
r. |
164.6 |
6.00 |
15.0-16.0
r. |
165.8 |
6.03 |
16.0-17.0
r. |
166.1 |
6.13 |
17.0-18.0
r. |
166.5 |
6.18 |
Bláha, P. a
kol.: V. celostátní antropologický výzkum dětí a mládeže v roce 1991 (České
země) - vybrané antropometrické charakteristiky. Čsl. pediatrie 48, č.10, 1993,
621.
Bláha, P. a
kol.: Tabulkové hodnoty empirických percentilů tělesné výšky českých dětí a
mládeže (V.CAV 1991). Čsl. pediatrie, 50, č.6, 1995, 344-353.
Krásničanová,
H.: Růstová diagnóza - auxologické minimum moderního pediatra. Česko-slovenská
pediatrie 53, 6, 1998, 319-322.
Lesný, P.,
Krásničanová, H.: "Růst 1" - program pro počítačové hodnocení
růstových dat. Abstrakta Pediatrického kongresu v Plzni in Suppl.
Česko-slovenské pediatrie 1996.
Lesný, P.,
Krásničanová, H.: "Růst 2" - program pro sledování růstu dětí. Novo
Nordisk a Maxdorf Praha 1998.
Lebl, J.,
Krásničanová, H.: Růst dětí a jeho poruchy, Galen, Praha, 1996.
Lhotská, L.
a kol.: V. celostátní antropologický výzkum dětí a mládeže 1991 (české
země)-antropometrické charakteristiky. SZÚ Praha 1993.
Šrajer, J.,
Prokopec, J., Bláha, P., Šrajer, J.ml., Krásničanová, H.: Sekulární změny
tělesné výšky, tělesné hmotnosti a BMI českých kojenců, dětí a mládeže v letech
1951 - 1991. Čsl. pediatrie č.5, 1998.
Zdravotní a
očkovací průkaz dítěte a mladistvého. Centrum národní podpory zdraví a
Ministerstvo zdravotnictví 1995 (1.verze), 1996 (2.verze), 2000 (3.verze).
Další informace
Autorské poznámky
Hana Krásničanová